Over onze school

"Leren voor een kansrijke toekomst"
Wij geloven in leren voor een kansrijke toekomst. Elk kind heeft talenten en mogelijkheden. Door die tot bloei te laten komen, bereiden wij onze leerlingen voor op een toekomst waarin zij met zelfvertrouwen, kennis en veerkracht hun plek in de samenleving vinden.
Goed onderwijs begint bij een veilige en vertrouwde omgeving. Wij werken vanuit verbindend gezag: stevig in wat wij belangrijk vinden, maar altijd vanuit verbinding, nabijheid en vertrouwen. Zo ervaren kinderen dat zij gezien en gehoord worden en durven zij nieuwe stappen te zetten.
Wij zijn ervan overtuigd dat kennis de basis vormt voor vaardigheden. Daarom geven wij onze leerlingen een stevige kennisbasis mee, die zij leren gebruiken in betekenisvolle en samenhangende opdrachten. We werken geïntegreerd, zodat leren niet losstaat van het leven, maar juist aansluit bij de wereld om hen heen.
Onze lessen kenmerken zich door duidelijke, expliciete instructie, zodat ieder kind weet wat er van hem of haar verwacht wordt en succes kan ervaren. Tegelijkertijd zorgen wij voor passend onderwijs: we sluiten aan bij verschillen, zodat elk kind de kans krijgt te groeien op eigen niveau.
We richten ons op de basisvaardigheden – taal, rekenen en sociaal-emotionele ontwikkeling – omdat die onmisbaar zijn voor verdere groei. Maar we maken ook volop ruimte voor creativiteit en verbeeldingskracht, zodat leerlingen leren ontdekken, ontwerpen en dromen.
In ons onderwijs staat burgerschap centraal. Wij leren kinderen samen te werken, verantwoordelijkheid te nemen, kritisch te denken en oog te hebben voor elkaar en de wereld. Zo groeien zij uit tot betrokken en zelfstandige burgers die de toekomst mede vormgeven.
Kernwaarden
Onze missie en visie komen tot leven in vier kernwaarden die dagelijks voelbaar zijn in ons onderwijs:
- Veiligheid; wij zorgen voor een warme, vertrouwde omgeving waarin kinderen zichzelf durven zijn.
- Verantwoordelijk; wij leren kinderen zorg te dragen voor zichzelf, elkaar en de wereld.
- Groeien; wij stimuleren ontwikkeling in kennis, vaardigheden en persoonlijke kwaliteiten.
- Samen; wij geloven dat je leert mét en ván elkaar, in verbondenheid met de groep en de samenleving.
Vanuit onze missie leren voor een kansrijke toekomst en onze kernwaarden bieden wij onderwijs dat stevig en warm is, kennisrijk en creatief, gericht op vandaag én op morgen.
Lees hier meer over onze Waarden, normen en visie op het pedagogische klimaat.
Visie jonge kind
Het onderwijs in groep 1/2 wordt thematisch aangeboden. Hiervoor gebruiken we onder andere de leer-en ontwikkelingslijnen jonge kind en de methode Kleuterplein. In het kader van VVE werken we nauw samen met peuterspeelzaal Kizzebis die in de school gevestigd is. Wij hebben een gezamenlijke peuter-kleutervisie en daarmee is er een doorgaande lijn.
Tijdens de thema's komen alle leerdoelen voor de onderbouw in twee jaar aan bod. We werken in gecombineerde groepen 1 en 2. In een dergelijke combinatiegroep kunnen we het best tegemoet komen aan de diverse onderwijsbehoeften van de kinderen. We sluiten aan bij het niveau van het kind.
Regelmatig hebben wij projectafsluitingen en spelinloop (dinsdag & donderdag) waarbij ouders van harte welkom zijn.
Wij hebben een uitgebreide visie op het kleuteronderwijs. Deze vindt u via deze link:
Levensbeschouwelijk burgerschap
De Prins Willem Alexanderschool is een open christelijke school waar respect, zorgzaamheid, veiligheid, openheid en verscheidenheid centraal staan. Wij vinden onze richtlijnen in de Bijbel en verwelkomen kinderen van alle religieuze en culturele achtergronden die deze identiteit respecteren. Dagopeningen, Bijbelse verhalen en het vieren van christelijke feestdagen geven invulling aan onze identiteit, die verweven is in ons onderwijs en handelen. Goed burgerschap, verantwoordelijkheid en omzien naar elkaar staan daarbij voorop.
Leesonderwijs
Op onze school geloven we dat ieder kind kan leren lezen en dat lezen de sleutel is tot een succesvolle toekomst. Lezen vormt de basis voor leren in alle vakgebieden en draagt bij aan de persoonlijke ontwikkeling en zelfredzaamheid van kinderen. Daarom zetten we ons in om een sterke leesbasis te leggen die kinderen voorbereidt op hun verdere schoolloopbaan en het dagelijks leven. Wij vinden dat lezen niet alleen een vaardigheid is, maar ook een bron van plezier en inspiratie. Door het leesplezier te vergroten, motiveren we kinderen om vaker en met meer interesse te lezen. Kortom:
- Een sterke basis: Focus op het ontwikkelen van technische en begrijpend leesvaardigheden.
- Plezier centraal: Lezen is leuk en motiveert kinderen om door te gaan.
- Keuzevrijheid: Kinderen mogen zelf boeken kiezen, met hulp van de leerkracht.
- Passend niveau: Boeken worden afgestemd op het leesniveau van het kind.
- Extra aandacht: Gerichte ondersteuning voor leerlingen die moeite hebben met lezen.
- Leesbevordering: We organiseren activiteiten zoals voorleesmomenten, leeswedstrijden en boekenmarkten om lezen te stimuleren.
Rekenonderwijs
Wij geloven dat goed rekenonderwijs de basis legt voor een succesvolle en zelfredzame toekomst. Door middel van een duidelijke structuur, effectieve didactiek en een sterke focus op individuele groei, streven wij naar het behalen van mooie resultaten in rekenen voor iedere leerling.
Met onze rekenspecialisten blijven wij ons rekenonderwijs kwalitatief steeds verder ontwikkelen.